Sunday, May 8, 2011

Mother's Day 2011

Seawal 8.30 pagi aku bangun....tu pun sbb Ayahanda Haji kejut gi breakfast. Sesambil mandi tu terpikir gak...napa nak g breakfast sedangkan Bonda Hajah nak gi attend Mother’s Day Breakfast Function kat Subang???? Kompius. Ermm kot kot Ayahanda Haji nak blanja isteri terchenta sempena mother’s day kot. Aku ikut kan jer...makan kan sape tak nak ahaks.

Lepas drop off Ayahanda Haji ngan Bonda Hajah kat Masjid ... bukan diorang nak sembahyang Dhuha...he he he ...Ayahanda Haji ada keje nak wat...Bonda Hajah lak tunggu kengkawan dia yang nak gi Subang (bagus makcik2 ni...car pool...environmentally friendly ahaks), aku trus shoot off gi Giant...nak bli barang. Semangat nieh nak masak untuk mother’s day.Menjadi ker tak...belakang kira...janji semangat kental mesti ada (Nampak sgt aku x reti masak kan!!!)

Ya saya admit...saya memang tak reti masak...yang cincai2 ala kadar tu boley la. Cuba bagi aku ikan (kena sebut ikan sbb species yang aku kenal cuma ikan tongkol sbb peberet...yang lain...ampeh!!), daging ker hapa...then sebut menu nak masak...memang dan dan tu gak aku google cara nak masak..serious babe...tak tipu....

Senang citer macam ni la...kalau bab bahasa...aku pernah cakap ngan bos aku ..Encik Singh..I can converse well in English but i can’t write...bukan la aku tahap bebal sampai x pandai...cuma grammer n vocab mmg hancus gak aa bila aku menulis ha haha...same goes ngan memasak...I can bake but i can’t cook...cam tu la lebey kurang. Of course can bake la... jangan kasik malu Bonda Hajah. Bonda Hajah dah train dari zaman sekolah ha ha ha....setahun sekali mesti bake beribu-ribu tart nenas and kek gulung!!!

Okeh...berbalik pada citer nak g shopping at Giant. Sblom tu..menu untuk ari ni ialah Nasi Arab Berempah...sila dapatkan resepi disini. Tak hengat2 aku ni kan...nak wat nasik berempah...ko kenal ke rempah2 tu nokkkk???? 


Apedehal...kat Giant sumer ada...plus...check jer kat plastic bungkus tu...kompem ada nama ha ha ha. Yang takde kat rumah cuma jintan manis jer (Bonda Hajah bgtau) ...sesambil tu aku pun tgk dan cuba mengingati rupa bentuk rempah2 lain yang perlu utk resepi ni ..antaranya



Kantoi giler aku ni...rempah2 ni mmg fail derrr!!! Ha ha ha

Sampai umah...chillex jap...amik mood...

Pastu ...tung tang tung tang kat dapur...masaknya bukannya banyak pun, satu menu jer...tapi sampai 2 periuk  n satu kuali aku pakai..yo o jer kan ha ha ha...nampak amatur sungguh.

Dalam kol 12, aku dah tanak nasik dalam periuk nasik. Then call my sis, Cik Puan Kekanda, invite her for lunch.

Baru masuk periuk nasik

Tada!!!!! dah masakkkkkkkkkk......

Cik Puan Kekanda and her entourage sampai around 2 pm....disamping tomato ketchup yang aku pesan, Cik Puan Kekanda bawak ice cream...yummmeh!!!

Pelik gak, Bonda Hajah tak balik2 lagik. Cik Puan Kekanda decided to wait for Ayahanda Haji for lunch. Pk pk...kompem Bonda Hajah kenyang sbb makan kat hotel...so once Ayahanda Haji sampai dari masjid...hidang la kat atas meja. 


Macam banyak nak hiding walhal nasik tu ngan acar timun jer... Bakso tu, neng part time tu yang bawak sbb Bonda Hajah suka...

Aku x join la masa diorang makan tu...biasalah...kalau korang makan kat hotel ker kat restoren ker...Chef memang mengintai dari tirai kamar jer kan ha ha ha.

Lepas makan, Cik Puan Kekanda serve ice cream Oreo...sodap sodap...kira cam dia blanja chef la tu lepas chef masakkan untuk dia (perasan jer aku ahaks...)

eskrem oreo campur mix fruit

Bonda Hajah balik tak lama lepas tu...rupanya Bonda Hajah attend brunch function la....adei la makcik2 ni...salah info rupanya...sian Bonda Hajah tunggu lama kat mesejid pagi tadi. Sesambil borak ngan Bonda Hajah, Cik Puan Kekanda membuka cerita di meja makan

Cik Puan Kekanda: Tadi...kat meja makan, Ayahanda Haji tanya.... Cik Adinda ni nak kawin ker...rajin masak segala

Aku dah memang terlopong tidak terkata...........................

Bonda Hajah: Ya kan aje la...moga2 jadi doa untuk sampai jodoh...

Aku ...sengih pun tidak hape pun tidak..kelu lidah nak berkata2 (ecewah, sejak bila pulak ntah)

Yang pastinya.....jiwa ku berteriak......

HUAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.......NIATKU MEMASAK UNTUK HARI IBU DI SALAH ARTI OLEH AYAHANDA KU.......

3 comments:

  1. terbaik la kak ina...mcm mengancam jer nasi tue...hehe...

    ReplyDelete
  2. of course mengancam..... :-)

    ReplyDelete
  3. soo...its a blessed from ayahanda....best2 bole mintak 'abg awie' doakan anak angkat lagi satu tak ? hehe....keep up the spirits of cooking for love....kih2

    ReplyDelete